January 02, 2015

Road To Haramain | Umrah Yang Dinanti-nantikan (7)

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Semalam perjalanan kami dari Madinah ke Mekah dipermudahkan oleh Allah. Kami telah berhenti di Bir Ali untuk bermiqat dan berniat ihram. Bermula dari situ tertakluklah kami dengan larangan-larangan di dalam ihram. Dalam perjalanan menuju ke Mekah juga kami berhenti untuk rehat serta solat maghrib dan isya secara jama' dan qasar di hentian Alafrah. Alhamdulillah malam itu juga kami telah selamat tiba di Makkah Al-Mukarramah dan menetap di Hotel Saif Al-Yamani.

Pagi ini setelah kami bersarapan, tibalah masa yang ditunggu-tunggu kami semua iaitu untuk mengerjakan Umrah wajib yang dipimpin oleh Ustaz Tn Hj Nizam Noh. Sebelum bergerak secara berkumpulan ke Masjidil Haram, kami turut diberi taklimat serta panduan yang penting sebelum ingin melaksanakan ibadah Umrah.





Kami akan kongsikan kepada pembaca dan jemaah panduan ringkas umrah yang perlu dilakukan kami semasa ingin mengerjakan umrah. Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Dari Jabir ra, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Satu solat di masjid aku lebih afdhal daripada 1,000 solat di Masjid-masjid yang lain, kecuali masjidi haram (di Mekkah), dan satu solat di masjidil haram pula lebih afdhal daripada 100,000 solat di masjid-masjid yang lain”
-(HR Imam Ahmad- hadis soheh)


Jemaah juga mengambil peluang untuk berdoa di tempat-tempat yang mustajab doa di sekitar kaabah. Walaupun hakikatnya keseluruhan tempat dalam Masjidil Haram doa boleh dikabulkan Allah sebagaimana firmanNya:  
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
“Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku-perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari beribadah kepada-Ku (berdoa kepadaKu) akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina” (al-Mukmin: 60).
Tempat-tempat mustajab doa

Rujukan No untuk gambar di atas
Alhamdulillah. Begitu besar kelebihannya tetamu jemputan Allah ini. Segala ibadah zikir dan sunat digandakan pahalanya apatah lagi ibadah yang wajib. Semoga urusan ibadah kami dipermudahkan oleh Allah. InsyaAllah. Semoga ibadah umrah kami diterima Allah dengan pahala dan balasan syurga mudah-mudahan..amiin.














Hari ini di Malaysia bersamaan 12 Rabiul awwal. Hari kelahiran Nabi Besar Junjungan Mulia.. Mari kita sama-sama memperbanyakkan selawat ke Atas baginda. Semoga Rasulullah akan memberikan syafaatnya kepada kita semua di akhirat kelak...Semoga bumi Madinah sudi menjadi saksi atas ziarah kita terhadap Nabi Muhammad SAW...
صلوا على النبي، اللهم صل على محمد